DEDALÒ, 2019

The title of this series refers to the mythological character Daedalus, Athenian artist and engineer who built the labyrinth of Minos from which he managed to escape after being locked up with his son Icarus. In French, “les dédales” also refer to a series of tortuous paths in which one loses all sense of direction.
Compared to earlier projects – where I used to always work on a relation to a specific place or population – ‘Dèdalo’ appears to be as a deconstruction, a counter-current series because where the location is not specified. Also, it is intended to be a collection of subjective representations rather than documents. This is a work of re-editing latent images, carried out between 2016 and 2019 in various big Mediterranean and southern Europe cities such as Marseille, Rome, Milan, Tirana, Athens, Skopje or Sarajevo… Different spaces united by a common ‘urban fact’ that is the common thread of Dedalo: a steep, decadent and narrow city, in which one advances blindly and allows himself to be disoriented.

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La série « Dèdalo » fait référence au personnage mythologique de Dédale, ingénieur artiste athénien ayant construit le labyrinthe de Minos duquel il parvint à s’échapper après s’y être fait enfermer avec son Fils Icare. En français « les dédales » désignent également un ensemble de chemins tortueux au sein lesquels on perd tout sens de l’orientation. Si dans de précédents travaux j’ai toujours travaillé par rapport à un lieu précis ou une population donnée, Dedalo apparait comme une déconstruction, une série à contre courant car elle n’est pas localisée et se veut représentation subjective plutôt que document.
Il s’agit d’un travail de réédition d’images restées latentes réalisées entre 2016 et 2019 dans différentes grandes villes méditerranéennes et du sud de l’Europe telles que Marseille, Rome, Milan, Tirana, Athènes, Skopje ou Sarajevo... Différents espaces mais c’est pourtant bien du fait urbain dont traite Dèdalo, une ville abrupte, décadente et étriquante dans laquelle on avance à l’aveugle et se laisse désorienter.